Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

torsdag 28 maj 2009

Ibland blir ingenting som man har tänkt sig, och då kanske man ska sluta tänka?

Hej vänner, hoppas att ni finns kvar?

Jag skriver bara några korta rader idag. Uppdatering som det så fint kallas. För det känns som att det är på sin plats att ge er några förklaringar till varför jag gör som jag gör, och lever som jag lever just nu. Mycket jobb, ännu mera jobb, väldigt dåligt med boggandet och så lite försommarkänslor på det.

Jag kan, av juridiska skäl inte säga så mycket. Inte än. Men vad jag kan meddela er är att sambon har tagit några till steg på den där berömda karriärsstegen, och företaget han arbetar för flyttar oss utomlands. Innan årsskiftet blir det en hemmafru utav mig, medföljare eller vad det nu så smidigt ska kallas =).

Det är snabba ryck som gäller. Vi ska ha vårt nya boende up and running i oktober ungefär, och flyttlasset går i december. Var vi ska, får jag inte säga än. Men även om vi inte ska så långt, så känns det som att vårt nya liv ligger lååååångt ifrån det liv som vi lever idag.

Detta är en enorm chans för oss, men också någonting som vi känner ångest och rädsla inför. Speciellt för mig, som måste ge upp två fantastiska jobb, så har detta beslut varit enormt jobbigt att ta. Därav jobbar jag också som en tok just nu. För att suga åt mig så mycket det bara går av de miljöer som jag älskar som mitt eget hem...för att få vara bland mina fantastiska elever så mycket det bara går och sedan skratta med alla underbara vänner och medarbetare ute på golfklubben.

Vi var ju iväg på en resa nyss. Somliga kallar det en "go-and-see". Jag kallade det för en kalldusch. Trots superfina boenden, golfklubbar, bilar, restauranger, trevligt folk och annat väsentligt, så satte jag mig på en kyrktrappa och grinade som ett litet barn. Kanske blir det så när man inser att det inte är ens eget boende, sina egna favoritrestauranger, sina älskade vänner och sin egen klubb som man får behålla. Jag saknade även mamma, vilket inte tillhör vanligheterna, då min kontakt med familjen inte är daglig som det är idag ens. Vi hörs över telefonen och det fungerar himla bra! Så varför kom dessa tårar? Droppen som fick bägaren att rinna över var insikten om att jag inte får jobba som gymnasielärare i det nya landet. Däremot är jag inskriven på universitetet i staden för att läsa upp till en lektorsgrad som de kallar det. Jag får se hur jag tar mig an den uppgiften. Ett steg i taget.

För sambon är det enklare, så han redan befinner sig på sin nya arbetsplats någon gång varje vecka. Han har redan etablerade relationer där och vet väldigt väl vad som förväntas av honom! Och det känns skönt, för då vet vi att han kommer att vara den stabila av oss =).

Jag återkommer med bilder från veckorna som har gått, och uppdateringar på hur livet leker. Jag jobbar fortfarande på dubbla heltidstjänster, och kommer så göra fram till midsommar, då det "bara" blir restaurangen att ta hand om! Hojta till om ni behöver recept på mat, det formligen sprutar recept ur hjärnan just nu!

Och just det: den där eleven jag har skrivit om. Han som med hela sin personlighet och sina tankar fascinerar mig. Jag kände i våras att han ville jag absolut ha kvar i mitt liv. Men deras engelska avslutas nu till sommaren, och efter det är jag inte längre hans lärare. Vilket vi båda kände lite panik över. Som tur är, läser ju stjärnan Hotell & Restaurang. Så jag har anställt honom hos moi! Han har redan gjort ca 90 timmar i mitt kök, och än är vi inte trötta på varandra, så detta kommer att bli fantastiskt bra!

Och ja, jag kan skilja på min lärarroll och på hur vi arbetar i restaurangen. På golfklubben är vi likvärdiga, även om jag har ansvaret för honom. Vi spelar båda golf och älskar vår matlagning gränslöst. Den här vackra, smarta och duktiga killen har fått något riktigt bra i Cv:t och har utvecklats i köket så mycket att vi alla är förvånade! Dessutom tjänar han nu goa pengar, vilket är fantasktiskt för en snart 18-åring. Hur kan det komma sig att nyfikenhet, stolthet och lust att inspirera övergår till ren platonisk kärlek/vänskap för någon?!

Så kan det alltså gå när man har mig som lärare =).

Kramar

13 kommentarer:

  1. ÅH vad spännande! Hoppas snart du kan berätta vart du ska och att det är nära mig! :) Det är en stor sak att göra och jag tycker du ska vara glad för att lite av reaktionen kommer nu för det betyder att du blir mer förberedd och känner in allting ordenligt! Massa kramar!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad spännande! Välkommet i "gänget"! :)
    Ser fram emot att få höra fortsättningen!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gänget av utlandssvenskar alltså! ;)

    SvaraRadera
  4. Åh Lia gumman, jag förstår att det blev lite mycket till slut med alla nya intryck och förväntningar som inte infriades. Jag hoppas att er utlandsvistelse kommer att bli jättebra och att du får något meningsfullt att göra! Kom ihåg att ni flyttar inte för evigt, och ni kommer att bli en erfarenhet rikare! Det viktigaste är att man åker med öppet sinne och med nyfikenhet!!
    Stora kramar och hoppas vi hinner ses i juli!

    SvaraRadera
  5. DU blir en erfarenhet rikare! DET blir du...
    Precis som Petra säger så flyttar ni ju inte för evigt. Tvärtom kan ni väl dra om det alls inte går som ni har tänkt.
    KUL att höra ifrån dig här på bloggen, och i kommentaren hos mig igår. Blir lika glad varje ggn du skrivit ngt!!!
    Jättekram!!

    SvaraRadera
  6. GUUUUUUUUUUUUUUUUD så nyfiiiiiiiiiiiken jag är! Och GLAD för er skull! Det blir bra. Trust me. Jag grät också, trots att jag fick jobb. Men när jag insåg att jag skulle lämna allt jag kände till och åka till något helt nytt var skrämmande. VAD HAR JAG GJORT? Men jag är ingen person som sitter och väntar på att någon ska knacka på dörren utan JAG knackar på hos andra! This is me "vad har ni att erbjuda?" Du verkar ha ett så gott hjärta och öppet sinne så var du än hamnar så kommer du snabbt att känna dig hemma!
    Trevlig helg på dig.
    Kramen!!!

    SvaraRadera
  7. Skrev en kommentar här igår eller om det var torsdags men den är borta?? Vad jag sa var i alla fall att jag var glad för din skull! Förstår att det är en omställning men jag tror det kan bli en jättemöjlighet och -erfarenhet! Och som Petra skrev så är ju ingenting för evigt, man kan alltid ändra. Men det kanske bara är bra att få sådana där oväntade chanser ibland, att t ex sätta sig på skolbänken igen fast man kanske inte tänkt sig det tidigare. Du verkar ju definitivt vara en sådan person som gärna provar på nytt och kan tänka sig att jobba hårt för att uppnå något. Jag antar förresten att det inte är ett EU-land ni ska flytta till eftersom du inte får jobba som lärare där? Eller iofs kan det ju vara språksvårigheter också.
    Lycka till med alla förberedelser! Ser fram emot att höra mer om flytten, var ni ska bo osv! Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh, vad spännande det låter!! Men förstår dina känslor helt o fullt!! Men se det som en otrolig erfarenhet som du kan lära dig mycket av!!
    Och så himla roligt att höra om den där eleven som du har tagit till ditt hjärta!! Lärare som du växer verkligen inte på träd!!

    SvaraRadera
  9. Emma: ja det är faktiskt en stor sak att göra. Och det är lätt att tro att man är den äventyrliga sorten, men när tillfället väl kommer insåg jag snabbt vilken hemmatam liten tjej jag egentligen är! Älskar HEMMA. Kramar

    Anna: TACK, hahaha, ja det blir ju spännande att få vara en del av ert "Gäng"! Så himla skönt också, att ha alla er på bloggen som redan har flyttat och klarat av det med glans! Då känner man sig mindre ensam och förvirrad =)

    Petra: ÅH, Tack! Om du visste vilket stöd ni är för oss. Vi tycker så mycket om både dig och O, och längtar verkligen till juli då vi ses igen! Detaljerna med flytten går ju av förklarliga skäl inte att skriva ut än, men du har all info än så länge och resten kommer garanterat i höst! KRAM min vän

    Annika: TACK och jättekram tillbaka! ÅH, vad jag har saknat min lilla blogg, och alla er, mina härliga, smarta och roliga vänner! Ja du, här händer det ju grejer, och det lär ju bli mer framåt hösten. Än så länge är det sommar och vi tar varje dag som den kommer...KRAM

    Taina: hahaha, jag är precis lika nyyyfiken fom du, och vill helst veta allt två dagar innan någonting ens har inträffat! Jag hoppas att du har rätt, jag är en social och glad person. Men jag kan också vara väldigt blyg när jag känner mig rädd. Och just nu är jag rädd. Så det låser tankarna och kreativiteten en aning. Men det finns tid att vänja sig vid tanken. Det känns skönt att veta att även en powertjej som du själv kan gråta en skvätt när livet tar stora vändningar =)KRAM söta!

    Anna: Hahaha, ja här händer det grejer. Det blir säkert bra, även om allt är så nytt just nu, att vi känner oss rätt förvirrade =). Tiden får utvisa vad jag kommer att syssla med, men någonting kul ska jag nog kunna skaka fram. Det känns bara så jobbigt just nu; eftersom min läraridentitet och den enorma stolthet jag känner inför mitt jobb inte är utbytbar. Jag skulle kunna döda för att få fortsätta att undervisa...nästan i alla fall! Kram

    Mz.O: erfarenheter är häftigt och de kommer ju inte gratis. Man får vara glad för de chanser som erbjuds helt enkelt! Och TACK; du missade inte mina rader kring eleven. Åh, somliga stannar i hjärtat, somliga elever som är fantastiska! KRAM

    SvaraRadera
  10. ja du vännen. Vi utlandsflyttare har nog alla precis som du vid ett eller annat tillfället satt oss ner och tjutit. men som någon ovan sa...det är en fantastisk erfarenhet och man breddar sina vyer och värderingar. Det kommer att gå jättebra ska du se.
    kramar

    SvaraRadera
  11. Nika: haha, ja. Tjuta. Det kommer jag förmodligen att syssla med hela den första månaden. TACK snälla för att du fanns där för mig, och fortfarande FINNS! Jag kommer att behöva dina tankar. Bara vänta och se =) KRAM

    SvaraRadera
  12. MEN min kommentar jag skrev är också borta ser jag nu!!!!!
    jaja, jag skriver lite igen då.
    Iallafall så har jag tänkt maila dig Lia! Och jag veeeet att man inte ska skylla p tidsbrist men det har varit så mycket att jag liksom hela tiden TÄNKER att jag ska göra en massa saker men sedan blir de aldrig av. Suck!!
    Och detta mail är ju inte "bara ett mail". jag ville svara dig på ett bra och välgenomtänkt vis. Men nu känner jag att jag kasnke bara ska svara dig för annars kanske det aldrig blir av, haha! ;-)
    Iallafall är jag GLAD för er skull! Samtidigt förtår jag din rädsla inför vad detta sak innebra för dig. Det kommer ju onekligen att bli annorlunda. MEN kom ihåg att du är en otroligt positiv person. Vilket ÄR en enorm tillgång. Jag är säker på att du kommer hitta något som känns meningsfullt för dig efter er flytt! Visst kan det säkert komma att bli jobbigt periodvis. Det får man ställa in sig på. Det ÄR omvälvande att byta land. Oavsett hur och varför man gör det. men om mn lyckas ta sig igenom de faser när det kan kännas tungt så finns SÅ MYCKET som man FÅR!!!!!!
    Jag ska försöka få iväg mailet snart....
    KRAAAAM!!!

    SvaraRadera
  13. Å Lia! Det kommer att bli jättebra ska du se! Som Petra säger är det ju bara tillfälligt, och som någon annan sa är du ju så oerhört positiv och energisk, så ensam kommer du inte att vara.

    Min första tanke på det där med att du vill fortsätta undervisa är att det på de allra flesta platser här i världen finns en Svenska skolan för svenska barn. Mer eller mindre. Som minst är det några få barn som behöver undervisning i svenska, i Bryssel tror jag det finns en hel skola med allt. Det kanske kan vara någonting för dig?

    Min andra tanke är att Svenska institutet har lektorstjänster runt om i världen, inte i alla länder och inte vid alla universitet, men på bra många platser. Det finns alltså en hel del universitet som har olika former av Skandinavistikstudier! Även om lektorstjänsten är upptagen kanske du kan få en annan tjänst för att stödja lektorn. Jag jobbade som konversationslärare i svenska vid universitetet i Sofia vid sidan av dåvarande lektorn. Ett VERKLIGT givande jobb! Jag är ju inte kvalificerad lärare, men du som är det kan ju göra hur mycket som helst av en sådan tjänst.

    Min tredje tanke är privatlektioner. Det finns alltid välbärgade ungar som behöver stödundervisning. Har en kompis som jobbar så i Istanbul. Han har inte många elever, men tar i stället hutlöst betalt : ) och hjälper dem vid sidan av skolan så att de faktiskt kommer in på eftersökta universitet.

    Du behöver nätverk: SWEA om det finns på platsen, en mycket bra inkörsport för att få kontakt med många och för att komma in i livet så smidigt som möjligt. www.swea.org Sedan är det Svenskar i världen, de jobbar för att förbättra utlandssvenskarnas situation och de har en hemsida där man kan hitta andra svenskar på samma plats som man flyttar till eller bor. www.sviv.se Det finns fler, men det är vad jag kommer på just nu. Just det, Svenskar i världen har en bok som heter Att flytta utomlands eller liknande. Förutom rent praktiska tips som skatter och juridik mm är det en hel del annan bra förberedande läsning i den.

    Som Taina skrev är det upp och ner i början när man flyttar. Det ÄR så. Att flytta, bara till en ny lägenhet i samma kvarter, är en stress. Att flytta utomlands är en ännu större stressfaktor. Om du är medveten om det kan det vara lättare att känna igen och parera nedgångarna.

    Men som sagt, jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra för er båda i det nya landet! OCH, Lia, glöm inte bort att vi alla finns här när du behöver "prata" av dig, behöver tips och råd och dåd! Du har ju redan IRL-kontakt med både Petra och Saltis-Anna, men om du vill skriva till mig är du alltid hjärtligt välkommen: nyaaventyr@gmail.com

    Till sist är jag hur nyfiken som helst över vart ni ska flytta!!! Antar att det är för mycket att hoppas på att ni ska till Kairo? Om det är Istanbul kan jag hjälpa dig med allt från mäklare till mataffärer och vilka sorter som är bra och hur man byter ut gräddfilen och ...

    STORA LYCKA-TILL-KRAMAR!!!!

    SvaraRadera