Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

onsdag 29 september 2010

En vecka går så fort

Eller vad tycker ni? Jag brukar känna att veckorna bara flyger iväg. Ibland med mycket innehåll och någon gång utan att dagarna som passerat innehållit ett enda vettigt handtag.
Den här veckan måste ha varit ännu ett rekord i Lias överjävliga planeringsförmåga (om jag så ödmjukt får säga det själv!):

På en vecka, spannet sträcker sig mellan fredag till fredag, har jag lyckats att sälja vår lägenhet här i Bergen med VINST efter att ha topprenoverat den med dyra pengar OCH bara bott i den i 2 månader. Därefter har jag bokat flygbiljetter till Malmö med tillhörande sovplatser hos vänner, lillebror och tre nätter på hotell. Jag har lyckats blivit hembjuden till olika vänner varje kväll i fem nätter och fått avnjuta god mat och underbara kvällar. Jag har också hunnit med att vara knallsjuk en dag på grund av min allergi.

Under dessa dagar hemma i Malmö har jag bokat in 21 (!) privata lägenhetsvisningar att gå på med 13 olika mäklare. Gjort bedömningsmatriser och ringt styrelser när stadgar och annat varit av intresse. Jag har bytt bank, fått ny bankman och ett himla trevligt lånelöfte. Jag har hunnit gå på 6 visningar innan VÅR VÅNING intogs. Kärlek vid första ögonkastet och snabba bud. Jag har hunnit skriva kontrakt på nytt hem i Malmö och prutat ner priset till ett fint underpris OCH varit och millimeter-mätt hela våningen igen. Och jag har tagit mig tillbaka till Bergen med nöd och näppe. Gaten hade stängt när vi skulle byta pan i Oslo. Dock var det inte vårt fel.

Glömde jag säga att jag också har gjort allt detta i släptåg (följe) med världens bästa sambo, som glatt litat på mig och bara hängt på och haft åsikter om boende!?

Så, om någon behöver en spark i baken vad gäller detta med att få upp farten, säg bara till =)

Jo, jag återkommer till vårt nya hem med bilder och text! Och nu är det bestämt att vi får flytta in den 2a november. Jag räknar ner så det sjunger om det. En skånejul står för dörren i år, och jag fuskar redan med julmust.

Jag och sambon ser fram emot vår nystart hemma, nytt jobb och boende, ny stad och lite nya intressen blandat med massor med kärlek, gamla vänner och bekanta och så älskade golfklubben såklart! Ni är varmt välkomna hem till oss om/när ni har vägarna förbi =)

tjing!

10 kommentarer:

  1. Wow, I'm impressed! Kan du komma till Stockholm och hjälpa oss med dumma mäklare och säljare som tror de kan få hur mycket som helst (vilket de iofs ibland får från andra köpare som badar i pengar)??!!

    SvaraRadera
  2. Otrolig du är BABE!!! Vilken drift!!! Du är beundransvärd. Fasiken vad skönt det måste kännas!!! Boende fixat i Svedala!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Anna: hahaha, ja alltså nu har vi i den här rundan både fått känna på en riktigt värdelös mäklare, och en annan som varit tiptop. Jag känner väl mest att detta med visningar, budrundor, summor som stiger mm är något jag INTE vill göra igen på många år. Och JA, det är så tråkigt att leta hem när man inte tillhör de som badar i pengar =(, det är väldigt trist att förlora något som man verkligen vill ha. Berätta nu, vad är det ni letar efter för boende, och har ni börjat sälja det ni redan bor i? Visst kan jag komma och hjälpa till, men min drifitghet brukar oftast vara ett tecken på att jag är LIVRÄDD. När jag blir riktigt rädd och pressad, då lyckas jag prestera som bäst...Kram

    Annika: om du bara visste hur mycket jag längtar till vårt nya hem! Samtidigt är det ju inte helt problemfritt med att flytta hem. Ett år har gått, vänner är i nya stadier i livet som vi behöver uppdateras om och arbetsmarknaden är annorlunda. I alla fall inom skolan där barnkullarna på gymnasiet nu går ner med storrra kliv, vilket gör att klasserna minskar och programmen inte fylls upp. Tack snälla du för all peppning, ibland måste man våga säga att man har varit duktig med. Typiskt osvenskt, men jag övar mig på det =)
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Himmel! Hahahaa! Lia, du är helt fenomenal! Puh! Du får GÄRNA komma hit till NCY och styra upp lite i mitt liv också. :-)
    Tcyker ofta att jag ahr mycket på gång men det är ju NADA. Grattis också till både försäljningen, Vinsten, samt den nya lägenheten!!!! :-D Underbart att ni har ett nytt hem och ett flyttdatum nu.
    Bamsekram!!!

    SvaraRadera
  5. Saltis: hahahaha! vilket erbjudande, jag skulle mer än gärna komma till NYC och leka med dig och med Lillan och kolla höstmode och inredning, och strosa i Central Park =). Organisering är jag bra på, jag är lite petig av mig och gillar ju ordning och reda både vad gäller känslor, planer och artefakter. Jag kan säkert bidra med nåt =). Men du; mitt liv är ju annars helt stillastående om man jämför med DITT!! massor med varma kramar

    SvaraRadera
  6. Oj, här händer det saker ... Ser fram emot att "hänga med" till Malmö sedan!
    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  7. Hej Anna! Längtan efter skåne är delvis DITT fel =). Jag läser din blogg varje dag, det har varit superviktigt för mig under det här året. Korta meningar, mycket mellan raderna och så känslan av att ha det så bra, men ändå sakna hemma. Sakna skåne. Alla dina bilder i somras, och texterna om "bubblan"...jag kände så mycket vad som fattades i vårt liv. Självklart är du välkommen att följa med "hem",även om mina bilder är rent pinsamma bredvid dina, hahaha. Tack! och Kram! och krya på dig med dumma knäna!

    SvaraRadera
  8. Ja, jag kan tänka mig att det inte var en rak bana hela vägen!

    Vi har inte sålt vår lägenhet ännu och vi behöver heller inte göra det innan vi köper nytt vilket är skönt. Vi bor i en 2:a på 58 kvadrat nu men letar större, 3:a eller 4:a beroeonde på planeringen, helst minst 80 kvadrat. Gillar Gärdet/Östermalm där vi bor nu så det är där vi främst letar (trivs så bra med alla riktiga grönområden här och inte bara parker, + lite bort mot Tegnérlunden i city och gräns Odengatan i den delen av Vasastan, om det säger dig nåt! Så, några tips?! ;) Vi är ju inte livrädda ännu eftersom vi kan bo här även med en liten bebis och vi trivs ju, så det kanske är det vi skulle behöva haha :)

    SvaraRadera
  9. Anna: ja det säger mig mycket! Jag är ju uppvuxen även i Sthlm, tillbringade alla mina lov där mm. Vi övervägde faktiskt staden nu när vi skulle flytta hem, för Johan har ju ett AB som har kontor på Vanadisvägen. Då såg jag att det fanns rätt mycket ute på den övre delen av Ö-malm, upp mot Försvarshögkvarteret. När till både Gärdet och tunnelbana. Även Vasastan runt odenplan hade en del, dock vissa fastigheter där man inte gjort stambyte än =(. Mitt förslag är att ni inte utesluter Kungsholmen!!! Det finns många fina våningar ute nu med bra pris och nära till vattnet och strandpromenaden. Min kusin sköt barnvagn på Kungsholmen och kände sig trygg där! Sen är det ju som du säger: bebis behöver närhet, så eget rum och stort hem är ju ingen panik, ni får ju gott plats där ni bor ett bra tag till =)

    SvaraRadera
  10. Jag ansökte precis om både ett individuellt lån och ett berättigat lån från Mr Pedro Jerome och hans låneorganisation till 3%-räntan. Jag kommer att börja återbetala mitt lån nästa månad och det kommer verkligen att vara till hjälp för alla här som letar efter ett lån att kontakta Mr. Pedro Jerome på pedroloanss@gmail.com för individuella eller berättigade lån med en enkel återbetalning av lån som min.

    SvaraRadera