Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

torsdag 7 februari 2008

Sverige: storebror ser dig!




Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka i vissa frågor. Som detta tänket kring "Storebror ser dig". Jag är å ena sidan dödligt trött på alla de som börjar gorma integritetskränkning så fort en endaste liten övervakningskamra ska monteras upp i bussar, på torg eller inom skolan. Då känner jag liksom: kolla mig gärna när jag väntar på bussen eller när jag jobbar i en otrygg miljö. Så länge man har rent mjöl i påsen ska man väl inte behöva få ont i magen av kontroller liksom?!

Å andra sidan kan jag bli totalgalen över det statliga behovet att dela in befolkningen i diverse listor. Vad man än gör, så nog hamnar man listad någonstans och problemet är att dessa listor inte alltför sällan hamnar i händerna på någon som inte alls ska ha den informationen om mig (enligt mig själv).

Sambon jobbar och jobbar...för det mesta utomlands. Eftersom han inte verkar tycka att detta är jobb(igt) nog, har han även ett eget företag. Och i samband med att han registrerade sitt företag för något år sedan, så hamnade han och våra telefonnummer på ett antal listor.

Så nu ringer det på daglig basis äckliga, otrevliga telefonförsäljare, marknadsundersökare, byråkrater och annat löst folk hem till oss på alla tänkbara tider på dygnet!!!! Sambon är för det mesta inte hemma (det är man ju nästan bara om man är arbetslös, hemmafru eller student) och dessa otrevliga männiksor vill bara prata med sambon. Jag säger aldrig att han är bortrest, för man vet ju inte vem som finns i andra änden av luren (jag vill Inte hjälpa de lokala inbrottstjuvarna på traven) och när dessa otrevliga, mummlande, tröttsamma människor får veta att sambon är på jobbet, säger de att de ska återkomma en annan gång, eftersom företaget är registrerat på karln, och därmed är det HEMLIGT vad ärendet gäller!!!

Hur, hur, hur har dessa töntar rätt att få ut dessa listor med telefonnummer, när de sedan inte ens kan ta ett NEJ, till att telefontracka oss vanliga dödliga?! Där går liksom min gräns för storebror ser mig- syndromet.

Vi vet faktiskt inte hur vi ska undkomma dessa människor. Det hjälper ju inte att vara registrerad i det där "spärra-alla-telefonförsäljare-registret". Suck....är bara sååå trött.

En positiv del av sambons eviga resande är däremot det ständiga flödet av smink, acessoarer, väskor och crèmer som han kan leverera. Taxfree javisst, men även många länder som är otroligt mycket billigare än kära SWEA.

Ikväll kommer han hem med ovanstående Chanelsmink ur spring 2008- collectionen. Jag älskar att vara både vettig och fåfängd på en och samma gång=).


Tjing

2 kommentarer:

  1. Telefonförsäljare är vidrigt trist. Jag svarar inte när jag ser att numret kommer från ett företag. OM det är ngt viktigt kan dom lämna ett meddelande. Jag blir också SUR som ättika om jag svarar och det är en säljare på andra sidan...USCH.
    Vi har skrivit upp oss på en "do not call list" och det finns väl ngt sådant i Sve också, eller hur? Men den verkar inte funka så bra hemma hos dig.
    Jag säger heller aldrig att Peter är borta på jobb...
    Mysiga Chanel presenter du har att vänta!!!!

    SvaraRadera
  2. Detta hämtade jag fån en annan sida där kan du läsa mer.

    http://hem.passagen.se/mammele/nix.htm

    NIX-Telefon, registret för oss som avskyr telefonförsäljare
    Om du liksom jag är trött på alla telefonförsäljare som ringer och stör dig hemma närhelst DOM tycker att det passar kan du nu förhoppningsvis slippa. Det finns ett ganska nyupprättat register, NIX-Telefon där man kan spärra sitt telefonnummer mot marknadsförings-, försäljnings- och insamlingssamtal.

    Nix-Telefon har byggts upp och finansierats av svenskt näringsliv som ett led i arbetet för ett gott konsumentskydd och det är gratis att spärra sitt telefonnummer i registret.

    Tills vidare kan endast telefonnummer i det fasta telenätet spärras i NIX-Telefon men längre fram skall även mobilnummer kunna spärras.

    Hur länge gäller spärren?
    En spärr i NIX-Telefon gäller i tre år. Efter tre år får du en förfrågan om du även i fortsättningen vill ha din telefon spärrad. Man kan också ta bort spärren innan tre år gått genom att skriva till NIX-Telefon. (Varför man nu skulle vilja det...?).

    Vart vänder man sig?
    Om du redan nu känner att det här är något för dig kan du ringa 020-27 70 00 och knappa in ditt telefonnummer enligt instruktionerna. Inom någon vecka får du sedan ett brev med en femsiffrig kod och ett annat telefonnummer dit du ringer för att aktivera spärren genom att ange koden.

    Har du frågor och vill ha mera upplysningar innan du anmäler dig kan du ringa 08-738 40 70.

    Ha de gott /Kram

    SvaraRadera