Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

fredag 22 augusti 2008

Vintrött

För mycket vin två kvällar i rad. Har sovit dåligt bara tanken på flyg kommer upp. Är aldrig annars flygrädd, men veckans idiotiska, tragiska flygolycka i Madrid, och de rykten som pressen pumpar oss med, gör det inte alls så lätt att glömma att det inte är meningen att människan ska kunna flyga...
Hade härliga Brittiska kollegor till sambon hemma på middag igår och kom in på ämnet barnuppfostran och skolgång Sverige kontra England. Alltid enormt spännande för en lärare=))
Synd bara att ingen av kollegorna var kvinnor, funderar om svaren hade varit likadana då?! Nyfiken blir man ju i alla fall!

Jag körde på ett välbeprövat och enkelt recept: helstelt fläskfilé fylld med stark italiensk choritzo (tunnt skivad fr delikatessen) och soltorkade tomater. Man blandar sen grädde, tomatpuré och olja+kryddorna som de soltorkade tomaterna ligger i till en sås, lägger sås och filén i en ugnsform och låter gå klart ca 20 min. Till det serverade jag stekt rosmarinpotatis och en stor sallad. Efterrätten blev också safe: ben&jerrys till kaffet. Det är skönt när kollegorna kommer över som privata gäster och allt är mer avslappnat. De hade tagit med sig sina laptops för att visa bilder på barn och familj för mig, och det var fantastiskt att få bläddra igenom dessa mäns privata foton. Roligt att få lära känna dem så. Sambon var imponerad över hur de "tog av sig kostymerna" och verkligen trivdes hemma hos oss. Sådant anser jag vara ett riktigt lyckopiller!!

Och nu, mina vänner: semester! Jag får helt enkelt se när och hur jag kommer åt en dator nästa gång. Massor av kramar // Lia

6 kommentarer:

  1. Du har lyckat, Du har gjort sussé, Du har imponerat, på Din mans arbetskollegor. Njut av semestern. Kram ...

    SvaraRadera
  2. Hej gumman,

    nej jag tror inte att det är meningen att människan ska flyga, men...för att kunna ta oss till andra länder snabbt så har vi utvecklat tekniken som ibland...ja, inte går som den ska.

    Såg på nyheterna att Spanair haft kass ekonomi och inte kunnat kolla sina plan ordentligt. Hmmm...

    Ska nog inte åka med Spanair något mer känner jag.

    Du kommer att få en härlig semester det är jag säker på! Och det där med flygningen (skrev svar i min blogg men tänkte skriva mer här), det händer så sällan olyckor, men när det händer så händer det rejält.

    Jag hoppas att du kan koppla av på flyget dock, sova och vakna när du är framme. Det är så jag försöker göra varenda gång jag flyger.

    Massor av bamsekramar Liselott

    SvaraRadera
  3. Alltid så läskigt med ruggiga flygolyckor. man får sig en tankeställare varje ggn, tycker jag. Inte konstigt om man är flyfrädd (som jag är). men, vafd gör man?? Man får intala sig att det faktiskt ÄR det säkraste sättet att färdas på.
    Att du kan laga mat är gjutet och givet. KUL att din pojkväns kollegor blev impade, tror jag det.
    NU önskar jag att du har en underbar semester!!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  4. HEJ DU

    DEN DÄR MIDDAGEN GICK INTE AV FÖR HACKOR.LÅTER DELIKAT.
    VAR INTE OROLIG FÖR FLYGET...DET ÄR SÄKERT ATT FLYGA. MED TANKE PÅ HUR MÅNGA STARTER DET GÖRS VARJE MINUT PÅ DETTA KLOT SÅ ÄR DET ETT UNDER ATT INTE MERA GÅR FEL.EN PILOT SA TILL MIG EN GÅNG ATT RATTA EN JUMBOJET GENOM DÅLIGT VÄDER VAR INTE VÄRRE ÄN ATT RATTA EN BUSS I SNÖSTORM.DOM KLARAR DET. JA,JA DETTA STILLAR SÄKERT INTE DIN ORO....KRAM KRAM PÅ DIG OCH HA DET SKÖNT.

    SvaraRadera
  5. Ahh, detta recept måste jag pröva när vi ska ha besök nästa gång.
    Hoppas semestern varit skön

    SvaraRadera
  6. Lotta: hahaha, lite i senaste laget, men tack ändå för all uppmuntran. Det är svårt att veta vad som går hem bland manliga britter i 50-års åldern som har rest över hela världen...

    Liselott: ja men jag veet, skitlarvigt att vara flygrädd bara för att ett enda plan störtar. Nu när viäl kommit hem kan jag dock tillägg att det måste vara absolut fruktansvärt att var flygrädd "på riktigt". Satt bredvid en kvinna som hade det så jobbigt. Led med henne!!

    Annika: tack, semster är alltid underbart, men det är skönt hemma med =). Ja du, detta med matlagningen går i alla fall bra mycket bättre än att söka jobb. Kanske borde man sadla om och byta karriär helt!? Kramar!

    Nika: hahaha, ja men tänk om man ändå fick uppleva hur det är att ratta ett jumbojet!? Det skulle jag verkligen gilla! Kramar

    Syster yster: Välkommen in till mig!! Alltid jätteskoj när några nya bloggisar hittar hit! Jag är recepttokig och älskar matlgning, så säg bara till om du vill ha något annat middagstips, eller utbyta ett!

    SvaraRadera