Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

torsdag 27 december 2007

Jul 2007






























































































Sådär, det blir verkligen antiklimax direkt efter paketöppnandet, när alla snopet inser att nu är det 365 dagar kvar5 till nästa gång...

Min tanke var att visa er våra lite annorlunda jultraditioner genom att fota minst en gång i timmen och sedan skriva en trevlig bildtext till....hade ju varit riktigt sött faktiskt, om inte sambon hade lyckats radera mina bilder från 09.00 -16.00 från kameran!!! Så jäkla talanglöst så det finns inte! Nåväl, jag fick eld i baken och fotade som en galning hela resten av aftonen, för att i alla fall ha liite bilder att visa er=).

Som ni vet var det jag, sambon och underbara G, lillebror och bästis, som firade jul tillsammans. Det är rent himmelskt med våra totalavslappnade julaftnar, eftersom vi sover läänge på morgonen (ja, gröt och skinkmackor finns fortfarande kvar i köket även fast klockan är 11) och sedan sätter vi igång: filmmaraton, massor med glögg och gott-i-gott, och träning för den goda sakens skull. Alla tre klarade hela 40min på löpbandet, bara för att bevisa att friskis-temat inte alls är relaterat till några nyårslöften, hahahaha....
Ingen av oss anser att julmaten är vidare festlig, oftast mår man bara illa efter den saliga blandningen av så kallade delikatesser (när annars på året vågar man bjuda till fest på köttbullar och prinskorv???), så vi har med bestämdhet avskaffat julbordet och lagt pengarna på en soft tre-rätters meny istället. Man ska äta det man gillar när det är fest, så de som gillar julbord ska ju naturligtvis inte bli ifråntagen traditionen, men som tur är, så blev det inte så hos oss..
Menyn betod av:
Gratinerad Chèvrebakelse med grönt äpple på ruccolabädd, med vinaegrette på honung, balsamvinäger och skånsk senap.
Helstekt oxfilé med mandelpotatispuré smaksatt med vit tryffel, rödvinssås med lavendelhonung, wokade grönsaker och en stor skiva gorgonzola.
Petit Choux på hallonspegel, fylld med vaniljglass och massor med exotisk frukt.
Vi tittade naturligtvis på Karl Bertil Jonssons jul, eftersom Tage Danielssons röst måste vara med och skapa julefrid, och grävde djupt i After Eightasken, och så kom ju tomten förstås=)
Det var en mycket snäll tomte i år (eller så är det vi som varit snälla barn?) och mina absoluta favoriter bland paketen blev:
Ögonskugga och lipgloss från Chanel
Kokbok av Karin Fransson, underbar kock som är överlägsen i sin kreativitet och hör hemma på Öland.
Pengar från mamma och pappa, mormor, farmor
Böcker, finns det mycket som är roligare än böcker?
Tre härliga tröjor från Gant
Två tröjor från Filippa K
Två pikéer från Ralph Lauren (tack sis!!) till golfen
En kabelstickad blazer och tre tröjor från Tommy Hilfiger
och det bästa av allt: en liten Mulberry Zinia, väska i oak, som kommer att hämtas i Köpenhamn den 3:e när vi ska dit med vänner och mysa runt!!!!
Här kommer mina bilder, övriga familjemedlemmar som inte fanns med just på julafton, kommer att bosätta sig här både i vår och nu främst på nyår!
Vår jul avslutades i vanlig ordning med härlig midnattsmässa i Allhelgonakyrkan. Stämningsfullt och tradition möter alltså lite nytänkande i vårt hem, men det blir alltid lika mysigt!
Tjing!



























3 kommentarer:

  1. Lia!!!
    SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kul att se!
    Tack för att du lade upp alla bilder...
    OCH maten...Men jösses vilken kock du ÄR!!!! Jag är superimpad!
    Fina klappar fick du minsann också!!
    God fortsättning och KRAM från mig!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Lia och god fortsättning på julen osv. Härliga bilder tack för att du ville dela med dig av din tradition. Så mycket gott det var på tallrikarna. Kram Lifetime

    SvaraRadera
  3. Haha, god fortsattning (sitter vid fel dator sa jag har bara det engelska alabetet) vi fick samma kokbok du och jag!! Vad ska du gora forst ur den? kram!!

    SvaraRadera