Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

måndag 23 februari 2009

Ja ja ja, ÄNTLIGEN!!

Men förstår ni hur mycket abstinensbesvär jag har haft i helgen?? Jag har inte kommit in på min egen blogg!! Alltså, det händer mig då och då, blogger gillar inte mig, så är det bara. Men i flera dagar liksom. Huu, att inte kunna vara en del av vår underbara bloggosfär, det har inte alls varit kul.

så nu ligger jag ju mer efter än vanligt. Det får bli ett måndagstema, följt av kaskadbloggning, det vill säga ökat tempo på banan!

Tema Kaffe kommer fortfarande från Simone. Hade jag varit tjuvaktig av mig så hade jag just här, just nu klippt och klistrat in Annikas inlägg på temat i min lilla blogg. För hennes beskrivning av relationen till kaffe skulle precis lika gärna kunna vara min egen. Men jag är inte tjuvaktig, här får man minsann jobba hårt för egen lön, och skriver alltså ihop min egen lilla text istället. Hoppas att ni inte känner att ni ser dubbelt eller att ni läser samma sak om och om igen =).

Att kalla mig för kaffedrickare är en lögn. För jag har aldrig riktigt lärt mig att bli sådär beroende, kaffesugen, som man ska vara för att få ingå i gruppen. En längre tid skyllde jag på att jag helt enkelt inte blivit vuxen nog, men inser ju att det skeppet är seglat.

Jag är otroligt petig med mitt kaffe. OM jag dricker, ska det vara GOTT. Och vad är då det? Gott kaffe vill väl alla dricka, vem vill ha äckligt liksom?!

GOTT kaffe enligt mig är för det första starkt. Så starkt att det är helt ok att blanda i mjölk och annat mumsigt utan att kaffesmaken försvinner. GOTT kaffe ska ha hög kvalitet. Här hemma köper vi bönor i lösvikt på tex. Kahl´s och maler själva önskad mängd direkt innan koppen görs.

Vi gör vårt kaffe by hand, i vår Gaggia-maskin som inte är ett dugg automatisk, utan allt, från att pressa kaffet till att tappa, sila och skumma mjölken görs ordentligt: manuellt! Kaffet blir med fördel till dubbel espresso eller cappucino och jag bryr mig inte alls om att spara på kalorierna, för jag vill ha mitt kaffe med fet baristamjölk i perfekt skum!

När Petra och hennes O var här, berättade O att han hade sett samma maskin på The food network. Det är ju inte något som vi kan se här hemma, vilket är så synd, men det var en kul liten detalj iaf! Med sig från PR hade de en gåva till oss: KAFFE. Och jag säger bara: WOW! Om jag hade möjligheten att få dricka såndant GOTT kaffe varje dag, så hade jag nog blivit beroende!

Jag håller annars helt med Annika: kaffe är för mig en social dryck. Något man möts över. Fikar gör vi ju gärna. Men både coca cola och té (mums vad jag älskar té) går faktiskt före kaffet om jag får välja. Här följer lite bilder, hoppas ni får lite Sverigefeeling =).
Kramar till er alla!








10 kommentarer:

  1. Hm det låter superspännande med er kaffemaskin! Ser fram emot en kaffe hemma his dig (haha! Nu bjäd jag kinsann in mig till dig, minsan...!!!!! :-) ) i mars när jag kommer till Skåne!!!!!! :-) :-) :-)
    kram!

    SvaraRadera
  2. Saltis: hahaha, självklart så är du så välkommen hit till oss! Ska nog kunna fixa kaffe med=). Har du gulliga lillan med dig hit till skåne? Ska bli så roligt att få lite tid tillsammans! Kram

    SvaraRadera
  3. Sorry, men nu har jag inte kommenterat varefter jag har läst, det är alltför krångligt med nätet eller blogger i dag. Nu gör jag i alla fall ett sista försök!

    Jag tror att du är världens bästa lärare som tar dig så god tid med dina elever och tänker på dem som människor, inte som dumma ungar.

    Vad var det mer? Suck, hjärnan är som ett såll. Men jag tycker att du skriver himla bra!

    Stora kramar!

    SvaraRadera
  4. Marianne: jag kan bara säga TACK! Det värmer att höra, för jag valde mitt yrke med omsorg, jag är INTE en av dessa som "råkade bli lärare efter att ha misslyckats på fyra andra utbildningar först". Jag tror nämligen inte att man kan BLI lärare/coach/pedagog...det är något man ÄR redan från början. Resten finslipas i de akademiska salarna så att det blir ordning på allt=). KRAM

    SvaraRadera
  5. Jag gillar vad du har skrivit om kaffe. Själv älskar jag kaffe och dricker det i litervis. Starkt och gott!

    Ha det bra!

    kramar

    SvaraRadera
  6. Så konstigt det verkar med det här temat. man är antingen kaffe eller te. Lite som du kaffe som social, men helst inte...
    Inser att jag har det väldigt förspänt;-) Dricker både kaffe och te mer än gärna. Te på kvällarna och kaffe på dagarna. Ett enda krav.Det ska vara ekologiskt.

    (har försökt kommentera i flera dagar)

    SvaraRadera
  7. Stef: hahaha, ja men de flesta jag känner ÄLSKAR ju sitt kaffe. Det är bara jag som alltid ska vara så udda =(. Kram!

    Simone: Japp. Du har det förspänt som fixar båda. Det kan faktiskt kännas väldigt oartigt ibland, att tacka nej till kaffe. Angående att kommentera: kommer det upp en röd text som säger "tyvärr kan åtgärden inte utföras" (eller nåt sånt)?? I så fall trycker du bara på "publiceraknappen" en gång till. Berätta gärna vad som blir fel, så ska jag försöka finna felet i Bloggers stylesheet. Det är mycket med det tekniska=). KRAM!

    SvaraRadera
  8. Det är säkerjhetstexten, heter det så... den säger Loading och ändrar sig inte till en text att fyla i... när jag skriver loading säger dem att jag ska logga in...

    SvaraRadera
  9. Ha ha, jag missade helt den kommentaren från O om er kaffemaskin! Men jag är precis som du, jag kan inte dricka bryggkaffe - ska det vara kaffe, ska det vara en stark espresso! Lärde ju mig dricka kaffe (eller blev vuxen som jag också sa!) när jag bodde i Italien... så japp, jag låter också som en kaffesnobb, hi hi!
    Jättekul att du gillade vårt puertoricanska kaffe :D
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Petra: hahaha- jag säger som jag sa hos saltis, det är nog ok att vara en kaffesnobb =)). Kan man vara vinsnobb så ska det väl inte vara nåt problem med kaffe?? Kram!

    SvaraRadera