Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

torsdag 12 februari 2009

Mycket kärlek i luften

Torsdag kväll. Sitter och målar naglarna och funderar på vad jag ska fylla lektionerna med imorgon. Jag brukar ha en rätt god framförhållning, men just imorgon är det fredagen den 13:e, och även fredag innan sportlov!!

Då många av eleverna har fått ledigt från morgondagens lektioner för att kunna resa bort med sina familjer på skidresor och dylikt (nej Expressen, alla barn sitter inte framför datorn och sunkar hela lovet!) så har jag planerat in att inte dra igång något nytt arbetsområde, utan låta eleverna få schemalagd tid till att samla ihop eventuella restuppgifter och få en pratstund med mig var för sig.

Jag har märkt att många elever gärna vill prata innan de ska gå på lov. Vissa är oroliga, för i somliga hus är det inte så trevligt att ha lov....andra vill bubblande gärna berätta om sina planer, men verkar sakna vuxna som faktiskt tar sig tid att lyssna på deras berättelser.

Och jag älskar att lyssna på mina elever, för de har sååå mycket roligt, personligt, insiktsfullt och spännande att berätta om! Jag sitter gärna kvar en stund efter varje lektion, så att ingen ska känna att de blir utslängda ur klassrummet. (Jo, av någon anledning sitter mina gulle-elever kvar fast lektionstiden runnit ut). De där extra minutrarna tillsammans med eleverna efter lektionen är bra mycket mer upplyftande än kaffetjaffsandet i personalrummet, kan jag lova! *fniss*.

Under morgondagens lektion ska de elever som inte pratar med mig eller jobbar med valfri uppgift få sprida lite LOVE in the classroom.
Jag är fullastad med färgade papper, klister, saxar och annat skoj. Tänkte att eleverna ska få göra Valentinecards till mamma/flickvän/pojkvän/pappa/vänner osv.

I korten ska de få försöka att skriva en liten dikt eller hälsning (på eng. såklart eftersom de läser eng. A) eller leta citat från kända människor.

Vi ska ha fikastund också. För jo, även om man är cool gymnasieelev så funkar det alltid med fika, musik och pyssel. Precis som på dagis!!

Imorgon leker vi alltså alla hjärtans dags-dagis, och hoppas på att all kärlek som ska finnas i klassrummet motverkar allt det onda som fredagen den 13:e tycks stå för =) och får eleverna att känna sig trygga och avslappnade inför lovet.

Sen ska vi bara vara leeeeediga!

7 kommentarer:

  1. Åååh, dig skulle alla ha som lärare! Vad mysigt det låter!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Emma: åh, tack snälla. Men jag har ju både bra och dåliga dagar =). Imorgon blir nog en BRA dag. Än så länge är jag väldigt förälskad i mitt jobb, hur osvenskt det än må låta! KRAM

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara instämma med före föregående talare, jag skulle också gärna ha dig som lärare. Sånt engagemang och värme inför sina elever som du visar, jag önskar alla lärare vore som du!
    Hoppas du får ett riktigt bra sportlov också!

    SvaraRadera
  4. LIA!! THE best teacher!! You rule!!
    TÄNK om man hade haft en fröken som du på gymnasiet. Så underbart det hade varit!
    NJUT av ditt lov!! OCH, imorrn är det ju Alla Hjärtans Dag och allt.
    KRAM!!

    SvaraRadera
  5. Anne: men du är för snäll! Jag gillar mina elever. Kanske lite för mycket för mitt eget bästa, då de får rätt mycket av min uppmärksamhet, hahaha. Kram

    Annika: TACK, du är så gullig. Jag gillar inte alls att skriva så mycket om skolpolitik och argumentera "situationen i skolan", men ibland är det kul att bjuda er på vad det är jag gör om dagarna, eftersom mina elever är en så STOR och härlig del av mitt liv. Men OJ vad jag ska njuta av lovet, livet uten elever är inte heller så dumt, hihihi. KRAM

    SvaraRadera
  6. Å vilken underbar inställning du har! Du måste vekrligen vara en fantastisk lärare. Jag tror att man måste älska att lära ut och att umgås med sina elever för att kunna vara en bra lärare. Att man bryr sig om. Sådant känner de och jag kan idag som vuxen minnas exakt de lärare jag hade som verkligen kändes vara "på vår sida" genom att de ärligt brydde sig om oss.
    Hoppas nu att du får ett hräligt lov!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Saltis: ja man kommer långt med en vettig inställning. Jag undervisar utifrån två grundregler:
    1. Var mot andra så som du vill bli bemött själv. 2. Att vara lärare eller chef är endast titlar, att bli VALD till coach och vägledare är ett förtroende, och förtroende måste man förtjäna... KRAM

    SvaraRadera