Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

tisdag 3 februari 2009

Tisdagstankar

Jag fick ett fint mail från en av mina elever. Tystnadsplikten råder som bekant, men jag kan ändå berätta för er om känslan i mailet.

Eleven skrev att inspirationen inte vill infinna sig, att "brist-på-motivations-svackan" var brådjup för tillfället och att just den här vintern känns ovanligt lång och grå. Det fanns en längtan i mailet, längtan efter energi, vår, sol, idrott utomhus, lust att plugga för att nå de riktigt höga resultaten och behov av att göra allt detta till riktigt bra musik, så att inspirationen skulle återkomma med kraft!

Och vad säger man då som lärare för att uppmuntra?
När en 16-årings ord är identiska med hur jag själv känner just nu!?

Jag struntade i att vara sådär klok och vuxen. Jag svarade att eleven har mina sympatier och att jag själv sätter min tilltro till den tidigare omtalade ketchupeffekten! (Först så kommer ingenting...och sen så kommer ingenting...och så poff kommer allt på en och samma gång!)

Eleven i fråga skrattade gott åt mig när vi sågs på dagens lektion. Alltid något ju! Även om ingen annan fattade vad som var så roligt =)

Kramar till er alla

3 kommentarer:

  1. Det var nog det bästa svar du kunde ha gett henne/honom. Ibland är det bara att svara ur hjärtat som är det allra bästa.
    Det är många som har det jobbigt i vinterns mörket, men snart kommer våren.
    Och ketchupeffekten!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  2. Annika: ja men det blir ju bara larvigt att svara någonting klokt, när jag själv inte har näsan över ytan i vintermörkret! Han blev glad, en elev jag verkligen tycker om. Man ska inte ha favvisar, jag veeet, men åh, somliga förtjänar att man svarar ur hjärtat!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det är bra att visa att man är människa, att man inte är någon sorts superhjälte som är bäst jämt bara för att man är lärare, vuxen eller förälder.

    Nu ska jag försöka svara dig på skrivkrampen i förra inlägget, har hållit på en kvart med att försöka lämna en kommentar där. Så här försökte jag skriva: Pladdra. Börja med att pladdra i de där arbetena du har. Stödord för att inte tappa tankarna. Så skriver du rent och redigerar sedan. Hoppas skrivkrampen har gått över vid det här laget!

    Kram!

    SvaraRadera