Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

lördag 7 februari 2009

Uppdatering: utmärkelse





Med den fina bloggutmärkelsen som jag fick i veckan, så kom ju en uppgift. Jag ska härmed berätta vilka fem saker (eller människor) som jag inte skulle klara mig utan:
  1. Min sambo. Jag vet ju att jag skulle klara mig utan om jag blev tvungen till, men jag vill inte klara mig utan honom! Han är min allra bästa vän.
  2. Min Elli. Världens vackraste flicka, både på utsidan och insidan. Om jag vore lesbisk skulle jag utan tvekan tvinga denna underbara varelse att gifta sig med mig, hahahaha. Men nu är jag ju inte lagd åt det hållet, så vänskap får det bli=)
  3. Mitt hem. Jag är barnligt hemmakär, och kan skapa mig ett hem vart som helst. Jag ser en stor skillnad på ett hem och ett hus. Jag vill aldrig i livet behöva bo i ett hus som inte känns som mitt hem!
  4. Min mobil. För utan den skulle avståndet till familjen kännas långt. Nu känns det som om vi alltid finns för varandra, och hörs nästan varje dag.
  5. Min dator. Jag jobbar, myser, inspireras, möter människor, förfasas och fascineras med hjälp av min dator. Dagligen. Jag är helt tom utan den, sorgligt men sant!!

6 kommentarer:

  1. Bra lista där helt klart. Jag är också väldigt hemmakär. Tycker att det är så himla skönt att bara vara hemma. Låter ju hur trist som helst, men det är verkligen skönt.

    Mobilen är jag rätt beroende av också. Det är nog dom flesta.

    Ha en fin söndag!
    Puss <3 Liselott

    SvaraRadera
  2. Liselott: ja men jag gillar hemma. Jag är jättetrist, jag vet! Men jobbet är så (över)socialt ibland, att jag bara vill gömma mig i mitt lilla revir och njuta av det privata livet. KRAM!

    SvaraRadera
  3. Hemma ska vara bäst! Kan inte se hur man kan fungera fullt utan ett bra hem.. Vilket ju är sanningen inte minst för många barn och ungdomar. Jag har också lätt att skapa ett hem, lägenheten här blev "hemma" direkt tex. Hoppas du haft en skön helg med alla dina favvesaker!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt!
    Hemmet är det bästa!
    Jag är helt med på det.
    kram!

    SvaraRadera
  5. Känner så igen mig, även jag är väldigt hemmakär. Mitt hem är min borg liksom :) Ett ställe där man kan dra sig undan, ha det gott. Det är skönt att känna att man trivs hemma, det vore jobbigt känna man varje dag kommer hem till nåt man inte känner man känner så inför.
    Håller för övrigt så med dig, det är verkligen skillnad på hus och hem. Det är viktigt att ett ens hus/lägenhet känns som ett hem, oerhört viktigt.
    Jag är av den åsikten att för mig behöver jag inte bo i ett visst hus, på en viss gata, i en viss stad osv för att känna att det är hemma. Jag kan ska skapa mig ett hem i ett nytt hus, en ny plats osv. Men det är viktigt att där man bor, ens hus känns som ett hem. Det ger en trygghet på nåt sätt, det ska kännas gott och mysigt att komma hem till sitt hus.
    Ja, du förstår nog precis vad jag menar.

    Förresten, gillar din Burberry väska. Tycker den är jättesnygg och skulle gärna ha en precis likadan!

    Jag har legat lågt med internet och blogg under helgen, så skrev en supersen svarskommentar till dig på min egen blogg. Sorry för det. Jätteroligt du vill haka på stegtävlingen, självklart får du det!! Superkul du känner för att du vill göra det.

    KRAM!

    SvaraRadera
  6. Emma: jag tror faktiskt att man ska vara glad för den egenskapen: att kunna skapa sig ett hem vart man än hamnar i världen eller i livet. Jag funderar ofta på hur mina elever definierar ordet "hem". Vissa verkar väldigt sugna på att flytta hemifrån tex, medan andra mest ser rädda ut när man talar om vad som händer efter gymnasiet =).

    Annika: ja visst är det finfint att ha ett riktigt HEM!? Det ska kännas välkomnande för både besökare och varmt och gott för oss som lever här varje dag. Jag tror att jag kan skapa mig ett hem på de flesta ställen, dock inte i de där enorna "Mansions" som alla hollywoodstjärnorna envisas med att bo i, hahaha, det skulle vara för stort för att få fram mysfaktorn i =). KRAM

    Anne: Tack snälla du för din fina kommentar. Just Burberryn gillar jag med, både för stilen och materialet, men mest för att den är en gåva från sambon. Vi blir båda glada när jag bär den=). Här stegas det på som aldrig förr, hahaha, jag tycker det är årets hittills bästa initiativ som du har tagit! Klart vi ska hänga på och göra dessa 0 veckor superroliga! Kram

    SvaraRadera