Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

torsdag 19 februari 2009

Liten lista

Mitt i natten. Alla som känner mig vet att jag fungerar som allra bäst när det är mörkt och hela världen sover. Då har jag ro att fixa, tänka, skriva, känna, leva. Typ.
Hittade en liten lista hos Emma som jag tyckte var lite annorlunda och rolig. Det får bli allt för idag! Kram på er.

9 Första:

Första bästa kompis: Min C. Vi fann varandra på garageuppfarten till mitt hus, när hon kom förbi och blygt frågade om jag ville ”titta på den stora björnen” på tv. Det var premiäravsnitten av Björnes Magasin, och vi var tre år gamla. Hon är fortfarande en av mina allra bästa…

Första bil: En liten röd Nissan. Kallad Bellebil efter mamma och pappa. Älskad och saknad, det var en riktigt fin bil som aldrig gjorde mig besviken!

Första kärlek: Om man inte räknar barndomsförälskelser så får det bli John. Som jag fortfarande kan ringa. Fast vi var 16 år den gången.

Första husdjur: Min älskade katt Tufsen. Med ett ”f”. Coolare katt får man leta efter. Han fanns redan när jag kom till världen, vaktade mig i min spjälsäng och var min allra bästa vän i hela 19 år. Det var en äkta gentleman.

Första semester: Oj, det finns så många trippar som vi gjorde när jag var liten. Oftast i Swea. Roadtripp och stugbyar, o´boj med vispgrädde, packning med pulkor och skidor och Barbie. Ja ni hör ju själva: äkta 80-tal!

Första jobb: Borträknat sommarjobb, så var det Mc Donald´s.

Första köpta skiva: Det var en Absolute Dance och en Absolute Music. Jag var väl nio och fick min första cd-spelare. Vad gäller LP så måste det ha varit Carola.

Första piercing: Kommer inte på fråga! Har hål i öronen, och dessa tog jag som en mycket mooodig 23-åring! Hahaha, inte så coolt med läkningsörhängen i den åldern kanske?!

Första konsert: Det måste ha varit nåt lite familjevänligt, så som Rocktåget, eller liknande.

9 senaste:

Senaste alkoholdrycken: Cosmo.

Senaste bilfärd: I måndags. Med mitt nya Fynd i bagageluckan. Nej, jag menar INTE en ny pojkvän, hahaha.

Senaste filmen du såg: Runaway Bride. Sött tidsfördriv igår kväll.

Senast ringda telefonsamtal: Till sambon som satt och smorde kråset på restaurang med kollegor. Jag glodde surt på mina rester här hemma!

Senaste bubbelbadet: Kommer jag inte ens ihåg. Det är inget gott tecken!

Senast spelade CD-skiva: Soundtracket till O.C.

Senaste gången du grät: I går. Av lättnad och av glädje och av stor sorg…

Senaste måltiden: Rester från i måndags: pasta med het choritzo, frästa grönsker, pecorinoost och en tomatgräddsås. Hyvlad parmesan på det. Massor med kalorier!

6 har du någonsin:

Dejtat en av dina bästa kompisar: ABSOLUT! Och jävlar i lådan vad det var njutningsfullt! Det var kul så länge det varade, och skitsvårt har det varit att hitta tillbaka till den vänskap vi en gång hade. Men det har gått. Tiden läker alla sår.

Blivit arresterad: Nej.

Blivit kär vid första ögonkastet: Nej. Jag blir lätt förälskad och förtjust. Men kär, det sitter långt inne.

Fastnat med blicken i någons urringning: Nej, men däremot är jag väldigt fascinerad av snygga bröst som är äkta. Tycker det är kvinnligt, men bär själv sällan urringningar.

Sagt att du älskar någon utan att mena det: Ja tyvärr. Jag tror att jag ville mena det så otroligt gärna.

Busringt till någon: Nej.

6 saker du har på dig

Just nu sitter jag i nattlinne. Men sju saker jag annars gärna bär är:

Såklart underkläder. Sköna saker ska det vara.

Baslinnen som är mjuka mot huden.

Gärna jeans eller leggins. Men jag avskyr strumpbuxor!

Kjol eller klänning är vanligare än byxor.

Klocka. Känner mig fruktansvärt naken utan min klocka.

Örhängen. Samma som innan.

6 saker du har gjort idag

Vaknat till ljudet av små tassar runt sängen.

Tränat.

Jobbat.

Pratat länge med lillasyster som är världens bästa.

Ätit Gränna delikatessknäcke med god mögelost.

försökt få ordning på tankar och känslor inför eventuell utlandsflytt.

5 favoritsaker utan rangordning:

Datorn.
Min skogarderob.
Plattången.
Vår bil.
Golfbagen med innehåll =)

4 personer du kan berätta allt för:
Sambon, Elli, Maggie och K

3 val:

Blått eller rött? Jag är nog väldigt blå som person.

Sommar eller vinter? Sommar.

Choklad eller chips? Chips.

2 saker att göra innan du dör:
Vara nyfiken
Finna min plats.

1 sak du ångrar:

Oj det finns så mycket. Och ändå, samtidigt inte. För det är pinsamt lätt att vara efterklok..

3 kommentarer:

  1. Oh vilken rolig lista! Jag såg en hos Emma också!
    Skoj att läsa tycker jag.
    Men du, hur ung är du egentligen!!???!!!! :-) Haha, jag känner ig lastgammal. Var du bara 3 när Björne startade! Himmel! Jag var alldeles för stor när det drog igång så jag ahr aldrig riktigt följt det.
    Och så blir jag nyfiken över din ev utlandsflytt! Var när hur OM???
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig lista! den kanske jag kommer tillbaks och snor med mig vid tillfälle :)

    SvaraRadera
  3. Saltis: hahahahaha, vaddå lastgammal?! Jag är heeela 27 år, det du! ;-)Det där med utlandsflytt hoppas jag kunna prata om när vi ses? Det finns så många frågor i huvudet nu, så jag reder inte ut det själv. Kram!

    Leopardia: Sno på du bara! JAG tog den ju från Emma, tyckte det var en lite annorlunda lista. Välkommen tillbaka hit igen! Kram

    SvaraRadera