Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

lördag 7 februari 2009

Show and tell

Ny månad och ny värdinna för vårt roliga Show and tell: Simone! Tack på förhand säger jag till dig, för jag tror att det kommer bli en väldigt rolig fotomånad=).

Den här veckan: väskor.
Jag har svårigheter att inte överösa er med diverse packningsmakapärer. För jo, jag måste kunna packa rätt så mycket i mina väskor....typ hela mitt liv!

I fem år levde jag också formligen i väskor, då utbildningen huserade på universitetet 43 mil bort från Lund, och x2000 susade fram med mig varje dag, fyra dagar i veckan. Då ville det till att ha tåliga, slitstarka, rymliga och snygga väskor. Spiralblock blandades med sminkväska, övernattningskläder (ibland), iPod och proviant. (Man kan lätt dö på x2000 utan någonting att äta. Mackorna i restaurangvagnen är bara dyyyyra och saggiga).

Somliga skulle nog tycka att mitt intresse för väskor är onormalt. Det är svårt att under dagens tema skriva vad jag egentligen tycker, utan att trampa någon på tårna eller verka ytlig; för just väskor är ju ett ytligt intresse.

Men min grundfilosofi är nog (förutom storleken) att jag inte bryr mig om priset, jag bär gärna en riktigt snygg väska från H&M. Jag behöver inte ha den dyraste. Men jag gillar fina väskor, och jag vägrar bära låtsasskinn (kvalitet är a och o) eller fejkväskor. Alltså, väskan behöver inte alls vara fancy, men kopior går bort, då tar jag hellre en annan modell som jag har råd med och som har bra material i sig.

Jag tycker det är roligt att spana in mina vänners väskor, och blir väldigt imponerad om de har hittat ett kul Second hand-fynd, eller bär en väldigt personlig väska. Själv är jag inte så annorlunda, kör på säkra kort och dova färger.

Tänkte att jag kunde visa er de väskor jag använder mest. De som jag alltid väljer till vardags, och så de som helst plockas fram när det är fest=). Enjoy!

















6 kommentarer:

  1. Holy shit! Här har vi ett väskproffs;-) Alla är ju ruskigt snygga. Jag är tvärtom kan man säga. Dyra väskor går fetbort! Men snygga coh praktiska sak de vara. Lagom med fack på insidan så man inte får leta efter allt på botten. Årstiderna påverkar min a väskval och dina coskå förstod jag. Riktigt roligt att se alla dina märken!
    Jag såg att du nte länkat till mig. Har du lust är det bra. Om du gör det hittar fler till temat och kan se vilka kommande tema är. Vi har fått flera ny deltagara den här veckan.

    SvaraRadera
  2. Simone! Ojoj, jag hade gjort en länk, men den måse ha försvunnit. Funkar den nya?! Annars, hojta till igen!! Sidan är ju fortfarande under konstruktion, det är MYCKET som inte blir som det ska, hihi. Och tack snälla. Det är roligt med sådana här teman, för även om vi är olika i tycke och smak så engagerar ämnet lika mycket för alla=)), jätteskoj! Vad gäller märken så ligger jag på en "mellanklass". De riktiga lyxmärkena blir det till att drömma om =). Men väskor som går att tvätta och använda år in och år ut gillar jsg skarpt. Och att de har dragkedja, är lite misstänksam mot ficktjuvar...Ny vecka nu, hoppas det går fortsatt bra på jobbet! Kram

    SvaraRadera
  3. WOw, jättesnygga väskor! Hur många Longchamps har du? Mitt inlägg handlar också om Longchamps och det ser nästan ut som jag härmat ditt foto ;-) Det enda jag har att klaga på de väskorna är att hörnen tenderar att gå sönder, vet inte om det är jag som misshandlar mina stackars väskor?!
    Din datorväska var verkligen ursnygg - är den inköpt nyligen? Undra om det går att fortfarande få tag på en sådan...
    Dragkedja och "under armen"-väskor tycker jag känns säkrast!
    Stor kram från Eslöv!

    SvaraRadera
  4. Å jag som trodde att jag hade många väskor men det var ju tur att det fanns någon mer som hade lite fler.Gillade din Mulberry den var riktigt snygg och även småväskorna.
    Grattis till utmärkelsen.
    Ha en fortsatt trevlig Måndag.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Oj! VAD MÅNGA FIIINA VÄSKOR!! Hm, hoppas du inte dömer personen efter väskan bara. Då måste jag ju tänka på det när vi ses i mars, hahaha! jag har ju som sagt inte så många väskor...
    Var bodde du om d pendlade så långt förut??? 43 mil! Det är ju en bra bt bort!
    Jag klagar på min pendling just nu. och det är inte alls lika långt. fast visst, egentligen handlar ju pendlign mer om TIDEN än om avståndet, så då kanske det var ungefär samma??
    kram!

    SvaraRadera
  6. Petra: Hahaha, nej det är inte du som misshandlar dina väskor! Jag har helt ärligt varit framme med nål och tråd på både den svarta och den marinblå, hörnen tar skada, helt klart! MEN har de fungerat bra i flera år så är det väl det man får räkna med, hahaha. Datorväskan är två år gammal, men i den serien från Samsonite som har 10 års garanti; så jag är helt övertygad om att de finns kvar! J har en i samma serie, fast större och mer manlig, och den står pall med hans tokresande=). Massor med kramar och TACK! Du vet ju att jag tyckte om din väska direkt, och nu förstår du varför, hahaha.

    Fundersam Cecilia: åh, så kul att du har lämnat en kommentar här hos mig! Och TACK, jag är en sko- och väsknörd. Här hamnar min veckopeng lätt=). Men som mamma sa i julas: "det är ju skönt att se att ens dotter iaf spenderar pengar på något som förskönar istället för något som förstör, typ alkohol eller ciggisar". Jag höll med, hahaha!

    Saltis: hahaha, nej absolut inte! Skulle aldrig komma på tanken att döma personen efter väskan=), snarare är jag nog tvärtom rädd att bli Bedömd efter mitt, något onormala,väskbestånd! Men tack tack för din snälla kommentar!! Jag träffade sambon när jag hade påbörjat min 5-åriga utbildning vid Linköpings universitet. Vi trivdes så bra här i Lund, där han precis pluggat klart och fått jobb, så det var bara att gilla läget och börja pendla; för just den utbildningen vid LIU ville jag inte byta ut, den är fantastiskt bra, håller hög standard och jag har inte ångrat mig en enda dag. Men visst har det varit tufft! TIDEN var faktiskt till min fördel, för på x2000 såg jag till att ta det lugnt och plugga undan, så jag kunde vara privat och ta kväll när vi väl anlände Lund. Snart är det mars btw! Jippie=) KRAM

    SvaraRadera