Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

onsdag 8 april 2009

Hysteri och en hysterisk Lia

En studie i stil. En helt ovetenskaplig undersökning i shoppingvana. Det är vad jag har ägnat min onsdag åt.
Jag tycker ju som bekant om fina saker. Jag gillar att shoppa och är relativt bra på det med. och med bra menar jag inte att jag är duktig på att spendera pengar (hrrmm) utan att jag har väldigt bra koll på vad som finns i butikerna, hur prislägen ser ut och vilka butiker som ger bäst service osv. Om någon frågar mig "jag skulle vilja ha en vårjacka...med dessa kriterier..." så vet jag för det mesta vart jag ska skicka min vän. Problemet är bara att vi är ett helt kompisgäng som är just bra på att shoppa. Och som har ett stort intresse i fina saker. Jag är numera den enda av oss som inte längre jobbar i butik, i detaljbranschen eller som inköpare osv. Vi är yrkesskadade. Helt enkelt. Och vi vet precis hur en bra kund ska vara...

så när min vän Maggie igår kväll ringde för att tipsa om att Inspiration (före detta DUKA) gått omkull och öppnar med superutförsäljning av hela sitt sortiment så resulterade det ju omedelbart i en telefonkedja som skulle få självaste Pentagon att se ineffektivt ut =)

Inspiration säljer glas, porslin, köksdetaljer, stekpannor, konstglas och mycket, mycket mer. Och vi, vårt lilla tjejgäng med tillhörande bärhjälp (sambosar) var på plats med kölapparna i högsta hugg.

HYSTERISKT. Det finns inget annat ord som passar in på dagens aktivitet. För att handla fick man vackert vänta i 5 timmar!!!! med sin kölapp i ett svettigt grepp. Folk satt på golven utmed hela butiken och käkade obekymrat hämtmat från McDonald´s, slogs lite vid konstglasen, bytte blöjor och ammade så det stod härliga till, försökte attackera butiksperonalen eller bråkade ordentligt med sina respektive. Julrean låg i lä! Jag plockade ihop det jag ville ha, gömde undan det, gick in till snälla vännerna som jobbar i butiken bredvid, lämnade min kölapp där och bad dem ringa mig är det började närma sig mitt nummer.....

...jag lämnade butiken vid kl 13, hann äta en god lunch på stan, sitta och sola på terassen med Amanda, mata kissarna, storstäda hela lägenheten och fixa med den rena tvätten innan telefonen äntligen ringde!

Körde ut till butiken, klockan var då 18:25, hämtade min lapp, plockade ihop mina varor som av ett under låg kvar där jag lämnade dem och fick betala. Detta tog ca 10 min och på de tiden hann jag få två armbågar i ryggen, bli trampad på fötterna, få en tappad stekpanna på ena tån och så mycket handsvett att jag skämdes. Väl ute ur butiken var jag helt slut, svetten rann mellan brösten och sambon såg mordisk ut! Vi kände oss hysteriska...och inte så lite löjliga!

E morrade till Amanda att han minsann gärna handlar till fullt pris, bara för att slippa se alla Dantes nivåer av helvetet. Jag kunde bara hålla med honom..

Vad vi kom hem med?
Knivar från sambons favorit: Global
Krukor, lotionpumpar, ljuslyktor mm från Cult Design
Karaff och glas från Eva Solo
Lite Gense och annat smått och gott...
...men 5 timmar i kö, då hade jag förlorat förståndet totalt!

Det var en lektion i att reashoppa med stil =)
Kramar

10 kommentarer:

  1. Shit alltså! Så de har gått i konken?! Hela företaget eller just den butiken? De finns nämligen en sådan butik i Södertälje dit jag ska i helgen (hem till föräldrarna).

    SvaraRadera
  2. Anna: bra fråga, har ingen aning om det är bara just vår butik som det gällde. Modig som jag är, eller sjuk(?) så tänkte jag kolla direkt vid öppning imorgon med om det finns nåt skoj kvar. Vi är bjuda på två bröllop i sommar, så det kan ju vara lämpligt att leta gåvor!? Kram

    SvaraRadera
  3. Inspiration verkar du sprida sig jarnet sa kanske ar det en konkurs anda..? Kul med fynd, det ar det alltid och du verkar ha haft tur och hittat mycket fint! Kul!

    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Emma: jag tror nog att det bara är just vår butik. Det verkar ju kostigt annars om hela kedjan har gått i konkurs utan att det stått någonting alls i tidnigarna?! Fast det är klart, pressen har ju viktigare saker, som att bevaka Gynning och Paris Hiton för sig =))). Kram bästa Emma

    SvaraRadera
  5. Ja, jag gillar också att shoppa, men det där lät ju helt hysteriskt!!

    SvaraRadera
  6. Oj! Hm, liknar hysterin som enligt ala brukar infinna sig här på "Black Friday" vilket är fredagen efter Thanksgiving. Det är den största shoppingdagen i USA. Då brukar det vara helt galet i affärerna med specialerbjudanden och fok som köar i timtal utanför affärerna. Jag HATAR sådant så jag håller mig borta. Haha! Inte så ekonimsikt kanske men jag betalar helt klart hellre dubbla priset för en vara så länge jag slipper slåss och svettas med en massa smått hysteriska köpsugna personer. Hu!
    Däremot gillade jag Inspiration så det låter trist om de konkat.
    Kul att ni lyvkdes få ihop vad ni ville ha utan att tappa förståndet iallafall! :-)
    KRAAAM!

    SvaraRadera
  7. HAHAHAHA! Jag ÄLSKAR när det blir lite armbågar, hehe. Känner hur hornen ploppar fram i pannan! Det är väl en gammal krigare i mig eller så är det väl bara det vanliga finska temperamentet. Tuta o kör!
    Kul inlägg...får vi se bilder på inköpet också ;)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hjälp, vad hysteriskt det låter!! Så folk väntade alltså verkligen i 5 timmar eller mer för att betala!? Det var INspiration på Nova? Jag var faktiskt inte på Nova en enda gång under tiden jag var hemma i vinter... första gången sedan de öppnade som det hände! Men hur är det med gamla Duka-affären i stan, Hasselgrens eller vad den nu heter nu (Inspiration kanske också?) - finns den kvar?? Det är ju tråkigt om båda affärerna försvinner...
    Vi var ju dock i Höganäs och fyndade en massa på fabriksförsäljningen där - det är så mycket billigare än Inspiration... och kul med en lite längre utflykt. O var inte med den här gången eftersom vi åkte när jag var hemma andra gången, men han var väldigt avis!
    Stor kram och glad skärtorsdag!

    SvaraRadera
  9. Well done! Själv har jag shoppat en ny mobil på påsklovet, jag kan surfa i den och lösa sudoku, nöjd! Glad påsk!

    SvaraRadera
  10. Mz. Olsson: ja, idag var Inspiration inne på sin 3:e dag av rea-utförsäljning, och ca 100 pers KÖADE vid ingången vid öppning...hysteriskt är bara förnamnet!

    Saltis: hahaha, det låter precis som E´s livsfilosofi: man får helt enkelt det man betalar för =). Jag klarar bara av rea om det görs med finess och stil, allt annat ger mig huvudvärk och ångest! Kramar

    Taina: hihi, tuta och kör är ju i och för sig inte att förakta! Jag gillar ju ditt finska "jäklar anamma-syndrom"! På uppmaning ska jag fota delar av fångsten =) Kram!

    Petra: japp, en tur till Höganäs är obligatoriskt när vi har vänner eller familjen på besök här nere. Jag hamnar alltid suktandes vid de fiiiina kristallglasen, för all dricka smakar GOTT i tunna, sirliga glas ju! Hasselgrens tror jag blev uppköpt, men jag är osäker, dock ligger butiken kvar inne i stan. Det var butiken på Nova som har konkat. Massor med skånekramar

    Christel: ÅH, visst är det som att få en ny kompis, det där med mobiler!? Så mycket nytt att upptäcka och glädjas åt. Vilket härligt påskinköp=). Glad påsk önskar jag dig med såklart!

    SvaraRadera