Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

lördag 11 april 2009

Vad händer i påsk då?

Ja, det här med påsk är inte riktigt min grej. Jag är inte överdrivet religiös av mig, tycker inte alls om att barn tigger (går påskkärringar hem till okända människor) och så blir jag inte exalterad vid tanken på att äta julbord med extra mycket ägg heller...hahahaha, fy vilken gnälltant jag låter som!!

Jag är inte gnällig av mig, men jag tycker helt enkelt inte vidare mycket om påsken, eller ordet påsklov heller, för den delen. Jag föredrar ert Springbreak, och önskade mina elever av olika nationalitet ett hääärligt vårlov istället =).

Men världen kretsar ju inte kring mig, så nu ÄR det påskhelg, vare sig jag njuter eller inte! Och njuter gör jag förvisso. Jag sitter i solen på terassen i bara bikiniöverdel och byxor, och sippar coca cola. Det är varmt i skåne, speciellt där det är vindskyddat.

Jag har fotat några av förvärven från vår odyssé inne på Inspiration, och bilder kommer. Eftersom jag är erkänt värdelös på att vara ledig så kan jag ju uppdatera er med vad jag sysslar med i solen på terassen: jag tänkte skriva en c-uppsats i socialhistoria. Det blir min tredje på c-nivå, så jag har farten uppe. Den lär bli klar den här helgen, för jag har gett mig sjutton på bli klar på fem dagar! Sambon mutade mig med att jag får en fin present om jag hinner klart. Jag tror inte att han tror att jag ska klara detta. Men jäklar vad det blev fart på mig! Slutsats: vi kommer båda att bli katastrofala föräldrar, som använder materiella mutor som drivmedel för prestationer =)

Så jag skriver och läser avhandlingar så det ryker ur öronen. Och jag älskar det!! Alla som känner mig väl, vet hur mycket jag aldrig kommer att släppa den akademiska världen, och all ny forskning som man bara kan suga åt sig och behandla!

För att ytterligare fortsätta på temat "inte vara ledig över påsk" så börjar jag officiellt min schemaperiod för årets säsong på Golfklubbens restaurang i morgon! Jag är pirrig och glad, det ska bli väldigt kul och spännande. Jag startar med ett arbetspass på fyra timmar, så det blir ett lagom långt avbrott i studierna. Lite golfspelande i solen ska jag också hinna med, så sambon inte känner sig så ensam på banan!
Så nu vet ni vad jag sysslar med. Vad gör ni i påsk? Är ni mer normala och njuter av er (påsk)ledighet eller är det jobb som vanligt? Jag hoppas att ni i alla fall får varma vårkvällar och lite grillning!? Nu börjar ju det trevliga halvåret; det då alla batterier ska laddas, så man orkar i vinter! Saltis och Petchie: bränd tjej kanske, utbränd? Nej, det har jag inga som helst planer på, det jag har ingen tid till, hihihi ;-)

Glad Påsk får jag väl avsluta med att säga, eller trevlig vårledighet!

8 kommentarer:

  1. Oj Lia! Himmel!!! Du verkar ha hur mycket energi som helst. Härligt! Men bra att du sitter lite på er underbara terasss också. Man måste kunna vara lite ledig och lyxa till det. ÄVEN om det innebär att man ska göra sin C-uppsats på terassen, hahaha!
    Själv ska jag på bachelor/bachelorette party imorgonkväll. Det blir mer en vanlig fest med grill och bar. På söndagen är själva bröllopet. Jag hoppas på fint väder på söndag för isåfall kommer själva ceremonin att vara utomhus i Central park! :-) Nice!
    Får se hur vi gör med Lill-Skruttan. Om det blir barnvakt eller ej. Allt beror på om hon verkar okej eller inte med att inte ha oss nära. Måste säga att jag ser fram emot när denna separationsångest-fas är över....
    Lycka till på nya jobbet och med skrivandet!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag njuuuuuuter av påsken och alla äggen ;)
    Hahaha! Vi har ju Sverigebesök och det förgyller ju vår tillvaro. Idag blir det påskmiddag, men innan det måste jag iväg till IKEA och köpa lite sill...
    Glad Påsk och njut av ledigheten. Eller hur var det nu. Du hinner ju inte med det..
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tredje c-uppsatsen?! Vad var de andra två i? Det lät som du skrev till utlandssvenskarna eller amerikanerna eftersom du skrev "jag gillar ERT springbreak bättre" :)

    Jag tar det kolugnt hela påsken och njuter av sill och ägg! :) Men det andra på julbordet; prinskorv, Jansson m m, det skippar vi på påsk. Vi käkar lamm och fisk och sådant istället.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Saltis: separationsångest-fasen gick över för mig (med pappa) när jag var ca 18 år gammal, hahahaha. Jag är en riktig pappagris! Så himla kul med alla partyn i helgen, skriv gärna och berätta lite om hur det går till inför bröllopen! Jag pluggar på så det ryker! Kram

    Taina: Ja så härigt att du njuuuter i påsk, det är du val värd efter så mycket "bök och stök"! Sill fr. IKEA låter som ett bra sätt att fira påsk på, jag gillar också sill, men sambon är ite lika övertygad =). Många påskkramar!

    Anna: hahaha, ja du. Ska man vara petig så finns följande på listan: en b-uppsats i Historia, en b-uppsats i Pedagogik, en C-uppsats i Historia och två B-uppsatser (som seda slagits ihop) till c-uppsats i Svenska språket och lingvistik,=))) Jag gillar den här världen och har pluggat i 6år nu. Tror aldrig att jag kommer att sluta, för som Pedagog av naturen så är jag helt övertygad om att man lär för hela livet, och att man ka äsa sig genom hela livet ;-). Ooops, jag måste erkänna att det inte alls var så länge sedan som jag inte hade några svenska (boende i swea alltså) läsare alls här på bloggen. Därmed det flummiga ERT, jag glömmer ibland bort att jag inte längre riktar mig till samma läsare! Förlåt! Detta med springbreak har bla. Annika och Anna of Sweden tagit upp, så mitt inlägg var lite som ett svar på deras kommentarer =). Lamm är ju UNDERBART gott, vad härligt att se att ni som gillar påsk kan ge mig så många bra uppslag till varför jag kanske borde fira påsk nästa år! KRAM!

    SvaraRadera
  5. Lia, du är galen!! Ha ha, jag har en magisteruppsats i statsvetenskap släpandes... och med hälften av din energi borde den ju ha varit klar för länge sedan... Jag SKÄMS!!
    Här har det tagits lugnt under påsken - vi har dock bara varit en kort vända på stranden, jag har bakat citronmarängtårta och O ska nu göra påsklamm...
    Stora vårkramar!

    SvaraRadera
  6. Vilken energi du har, min vän!!
    Håller med dig om att påsken inte är så vidare värst. DET har jag aldrig tyckt, och kommer aldrig att tycka. Speciellt inte här i US dfär den knappt märks.
    Spring break har vi just haft...Håhåjaja...NU är det lovet slut. Vardag som vanligt igen...
    GOSH, måtte jag få komma hem till dig ngn ggn!! Avundas Petra och Anna (Saltis( som varit hemma hos dig!
    KRAMAR till dig!!! Hoppas du har hunnit njuta lite, men det har du säkert. DU är bra på det (också).

    SvaraRadera
  7. Petra: Hahaha, men du då säger vi såhär: jag UTMANAR dig att göra färdigt di uppsats! =)) Lovar att bjuda på nåt gott att dricka när vi ses i sommar, så skriv så det ryker! (det finns ju chans att det blir gott att dricka ändå)
    Jag kollade just på bilderna som Annika la upp fr PR. Du lever i PARADISET min vän! Vi vill komma och bada!! Recept på citronmarängtårtan tar jag GÄRNA emot =) KRAMAR

    Annika: Energin kommer med soooolen! Du ska se mig i november, då är jag inte mycket till människa inte =(. Japp, jag kommer fortsätta lobba för att du och hela fam B tar er till oss i Lund! Ni är varmt välkomna, ALLTID! Massor av kramar bästa Annika!

    SvaraRadera
  8. Jag lovar att fundera över det där med uppsatsen igen... jag behöver verkligen någon / något som peppar mig!!
    Och jag håller med om att Annika & co borde komma till Skåne i sommar, speciellt som Annika som en riktig (??) stockholmare aldrig varit i SKåne!!
    Och ni är så välkomna till PR!

    SvaraRadera