Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

söndag 5 april 2009

Jag lever! Jag lever!

Jag inser ju att ett litet livstecken är på sin plats. Förlåt!
Helt ärligt vet jag inte hur jag har klarat mig utan bloggen i över en vecka? En vecka liksom?!
Men när jag försökte sätta mig ner och skriva vad jag har haft för mig de senaste dagarna, så insåg jag ganska snabbt att det har varit liiite för mycket till och med för mig!

Så, därför kör vi en Veckans....
syssla: jobb och lite mer jobb. Jag är för snäll, och när jag inser att sex klasser står utan lärare (tillfälligt) och har önskat att få ha mig, så säger jag såklart sjääälvklart, och inser lite för sent att jag för tillfället jobbar 150%. Jaja, så kan det gå. Jag älskar alla mina klasser, även de jag har till låns.
gärning: jag ser till att dra på mig full kockutstyrsel och följa mina elever i köket, där de får sina karaktärsämen. Jag älskar att se dem i sitt "rätta element" där de är trygga, glada och inspirerade till framgång. Jag ser mina elever i ett helt nytt ljus, och de ser mig med helt nya ögon. Om några veckor ska jag och två andra kökslärare hålla ett projekt över ämnesgränserna. Det första på lääänge. Spännande!
shopping: det är VÅR! Hur vet man att det är vår då? Jo, man drar på sig årets solglasögon och bara gliiider fram i tunna, fina vårskor!
tanke: äntligen är det påsklov!! Vilket betyder att sambon också har tagit ledigt lite. Tid för familj och för kärlek. Det behövs!
önskan: att solen ska stanna för evigt. Och att vissa av mina elever inte ska glömma bort att man bara har ett liv- och att man själv är ansvarig att leva det till sitt allra yttersta. Inte stå i skuggan och avvaktande titta på medan andra lever sina liv...
längtan: till sommaren då älskade kusin bjuder till skärgårdsbröllop. ÅH, vad jag längtar!
glädje: våren bjuder på riktig golf. Utan viterkläder och röda bollar, bara snygga vårkläder, alla fåglar som kvittrar och en bana som står i full blom.
fritid: har hunnit med bio, två heeeelt sanslöst blöta utekvällar med folk som har dåligt inflytande (hihi), ÅRETS FÖRSTA GRILLFEST, massor med golf och så en hel del jobb, förlagd på ledig tid såklart..
passion: ni vet att jag älskar mat. nästan lika mycket som jag älskar golf och mina elever. Jag har fått ett nytt jobb. (jag vet, jag gillar att jobba). Under säsongen ska jag biträda vår eminenta restaurangchef ute på golfklubben!!! Wiiieee. Det betyder att jag kommer få laga mat heeela sommaren lång till alla underbara besökare ute på klubben. Jag njuter som bara den.
jobb på hemmafronten: vårstädning och stortvätt av alla fönstren. Det är rätt härligt att äntligen se UT igen.
wow-upplevelse: står i vanlig ordning min elev för. Ni vet, han med texterna. Och språket. Han som får mitt lärarhjärta att stanna, och mina ögon att tåras. Every Time.

Jag återkommer med bilder på livet som varit, samt en liten text kring vår bloggträff!! Hur kan det komma sig att man får möjlighet att få lära känna sååå underbara och genuint fina människor?! Jag känner mig välsignad och mallig på en och samma gång. Vänner är livskraft!

Återkommer som sagt....

8 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka!
    jag har ju funderat lite...men ibland blir det för mycket av vissa saker och tiden räcker liksom inte till. Vad skönt med lite påsklov nu och jag får hoppas du får ett fint väder!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vilket engagemang du har, det är helt fantastiskt roligt att läsa om det!! Det är våran bloggträff du nämner va? Det var vansinnigt KUL och jag hoppas vi kan ses snart igen! Nästa gång kanske ni besöker oss? ;)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få läsa vad du gjort senaste veckan. Var rädd om dig bara så du inte bränner ut dig! Du vet.... :-)
    Och jaaa det var fantastiskt roligt att träffas! Det enda som kändes tråkigt med den träffen var att Emma fick stressa så. Men jag är så glad att jag ändå hann träffa henne och G lite granna. Och sedan dig då. Som vi tjatade på. Jättehärligt!
    Jag lovar att höra av mig nästa gång jag kommer till Skåne. Fast det kan nog dröja lite...
    Bamsekram!!!

    SvaraRadera
  4. You're excused! Hur skulle du ha hunnit blogga med alla de där aktiviteterna! Vad såg du på bio?

    SvaraRadera
  5. Herregud vad du står i! Ja du är en flitig tös minsann!

    kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Taina: tusen tack. Jag tror du har dåligt inflytande på mig =). Är ju så imponerad av ditt tempo, att jag bara var tvungen att dra upp mitt eget en aning. Och jag har förbannat kul, men bloggen blir lidande. Det känns gott att veta att ni reagerar om man faller av jordens yta! Kram

    Emma: KOM TILLBAKA. Det blev ju sååå lite tid. Hur har ni det på jobbet med påskledighet osv. Här tänker jag mkt på de elever som inte alls vill gå hem och vara lediga...Kram

    Saltis: ja det är så hilma härligt med vänner som är nya, men som ändå känns "gamla"! Och SOM vi tjattrade på, varken du eller jag kommer nog bli den väna, tysta typen, hahahahaha! Kommer inte ni hit på ett tag, så finns det ju risk att VI får ta oss över pölen istället =). KRAM från en lätt bränd (men ej utbränd) lärare!

    Anna: ja det är ju livsfarligt det här med påsklov, för då KÄNNER man ju att man är trött! Vi såg en shoppaholics bekännelser. Jag trodde att jag skulle skämmas mer för mitt shoppande efter filmen, men den hade tyvärr motsatt effekt: jag gillar ju att handla finfina saker =). Kram

    Stef: jag är inte flitig, snarare sinnessjuk! Jag förstår inte hur jag lyckas ibland....det där med mellanläge har aldrig varit min grej liksom! Jag vill ju ha USA-rapport!! KRAM

    SvaraRadera
  7. Skönt att höra att allt är bra, om än lite stressigt!! Du får ta och vila upp dig nu under påsken och som Saltis säger, se till att du inte bränner ut dig!
    Det låter hur kul som helst med extrajobb på golfrestaurangen! VIlken golfbana spelar ni förresten på??
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Petra: ja men problemet är ju att jag är direkt dålig på att vara ledig! Jag använder den här veckan till att skriva en c-uppsats i socialhistoria =). Vi spelar på Sturup Park, en jättefin golfklubb som tillhör Börringe Slott/kloster. Där finns en stor mästerskapsbana, samt tre banor till, och otrolig miljö, restaurang med mat från omivningen och otroligt trevliga människor! När ni är hemma i sommar ska vi absolut ta en lunch på klubben!! Kram

    SvaraRadera