Om mig

Mitt foto
Du som kikar in här får ta del av mitt livs små lyckopiller: hur det i min värld är att vara flickvän, vän, gymnasielärare, syster och dotter. Jag har en vild passion för det svenska språket, historia och pedagogik. Är lite lätt nördig i relationen till mina elever, bästa vänner och min familj. På fritiden leker jag gärna med ord, skriver, studerar andras texter och lyssnar mycket på musik. Jag spelar golf hellre än bra och är som allra lyckligast i köket när det väntas gäster på middag. I höst blir jag utlandssvenska- och vad det innebär för mig, sambon och våra två kissar, får framtiden utvisa. Ledord i mitt liv är empati och värme. Jag lever varje dag med inställningen att göra gott för andra och för mig själv.
Kontakta mig (ny mailadress)

torsdag 16 april 2009

Just det!

Det blir ju inte riktigt ledigt i helgen heller..eller inte på lördag morgon iaf.
En av världens mest framstående lärare/forskare inom kreativt skrivande kommer till Malmö högskola för att hålla en föreläsning. Det är första gången hon är i Swea, annars bor kvinnan i Florida.
Jag har tre elever som alla är väldigt duktiga på språk och som älskar att skriva privat. Så jag har beslutat att tillsammans med en kollega ta med dessa tre elever på föreläsningen, så att de ska få lite inspiration, men också få en chans att känna på hur högskolestudier skulle kännas. Bilen går från Lund vid 08 på morgonen. Det blir en mysig lördag tror jag! Jag längar efter att se deras ansiktsuttryck och höra kommentarerna. Tjing så länge!

4 kommentarer:

  1. Det låter bra det där!
    Återigen slås jag av vilken toppenlärare du är!
    OCH återigen säger jag; den som hade haft en sådan lärare i skolan!
    You rule!
    Hoppas att du får en fin helg på alla sätt!
    Stor kram!!

    SvaraRadera
  2. Annika: Tack för att du uppskattar mig precis som jag är, som en galen pedagog =). Jag blir ofta ledsen när många som inte varit i skolans värld på länge, tycker att allt vi gör suger. Jag har många kollegor som gör underverk, VARJE dag! Jag är på inget vis unik. Men mitt tillvägagångssätt är nog inte så vanligt kanske, jag vill inspirera till framsteg, inte tvinga eller hota =). Sen vet jag absolut att det finns många som inte borde vara lärare, och många lagar och regler kring skolan som jag skulle kunna DÖ för att få ändra på....men jag är fullständigt förälskad i tanken på att jag har en fot inne: jag kan påverka! Det gör livet gott =) Kram, hoppas din helg blir lika bra!

    SvaraRadera
  3. Låter jättekul!! Håller med Annika, vilken tur de har som har en lärare som du!! Du har verkligen precis rätt inställning!! Tänk att kunna påverka!! Det är stort!

    SvaraRadera
  4. Mz.olsson: här blir det en rolig helg, det är jag säker på. Först föreläsning med efterföljande obl. glass i Västra hamnen, sen golfspelande med världens härligaste vänner följt av drink här hemma, och sedan bokat bord på restaurang nere i stan! Jag ska dricka så mkt vin, att jag inte märker om jag jobbar lite fram på småtimmarna ;-) Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera